Slik «snakker» du til den rette søkeren

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV OPP SIN ANNONSEAVDELING

Noe av det viktigste du bør se etter i en kandidat, er søkerens indre motivasjon for stillingen og virksomheten det rekrutteres til. Christian Ingebrigtsen, daglig leder i Avantas, har noen gode råd som kan hjelpe deg på veien.

– Det er viktig at man er grundig når man beskriver rollen og stillingens plassering i organisasjonen. Derfor jobber vi grundig med hver utlysningstekst og prøver å gi en så presis fremstilling som mulig, sier Christian Ingebrigtsen, daglig leder i Avantas.

Alle mennesker har ulike personligheter og lar seg ofte motivere av ulike forhold – det er også viktig å tenke på når du skal lyse ut en stilling. Finner du ut hvem du skal snakke til og hvordan nå fram har du kommet langt. Mange snakker om introverte og ekstroverte, men Ingebrigtsen mener det ikke nødvendigvis er så sort-hvitt.

– I noen roller kan det være en fordel med en bestemt type personlighetstrekk. Det er ikke alle stillinger som forutsetter det man assosierer med en ekstrovert person, for eksempel. I mange tilfeller kan det lønne seg å ha en med mer introverte egenskaper på laget. Det viktigste er at man beskriver oppgavene i stillingen på en god måte, slik at du snakker til den rette personen – ikke heng deg for mye opp i merkelappene man fort bruker, mener han.

Ikke vær for snever

Ingebrigtsen sier at det er lurt å ikke være for snever i beskrivelsen av stillingene, slik at man ikke skremmer vekk potensielle gode søkere.

– Derfor gjør vi et grundig forarbeid med alle våre oppdragsgivere, for å få et bilde av hva man trenger for å bekle den konkrete rollen og hvilke egenskaper som er viktige, sier han.

– Samhandling med andre mennesker er viktig, men det kan man også være flink til selv om man ikke er midtpunktet i enhver sosial sammenheng.

Han sier videre at det er rom for alle personligheter i arbeidslivet. Derfor bruker Avantas personlighetskartlegging med mange ulike dimensjoner for å unngå enkle generaliseringer av mennesker.

Men den kanskje viktigste jobben gjøres i utlysningsteksten.

– Det er viktig å være tydelig og sørge for at aktuelle kandidater identifiserer seg med stillingen. Hvis man ute etter en energisk person, som skal gjøre mye utadrettet arbeid, må man understreke at her kommer man i dialog med mange spennende mennesker og får bygge nye relasjoner. Men du må selvsagt overveie formuleringene i teksten.

Det er ikke bare selve stillingen som spiller en viktig rolle i dagens jobbmarked. Verdigrunnlaget til bedriften spiller en stadig viktigere rolle når en kandidat skal finne sin match.

– Nå er det mange som ser på bedriftens verdigrunnlag og som lar seg appellere til av hva slags samfunnsoppdrag de får være med å løse. En moderne og fremtidsrettet arbeidsgiver må tenke på kandidater som har en verdidrevet motivasjon, og gjøre seg attraktiv der, sier Avantas-lederen.

Verdi og visjoner

Å beskrive oppgaver og arbeidsplass på en god måte er svært viktig for å avdekke den indre motivasjonen hos søkerne. Men Ingebrigtsen mener det også er lurt å vise frem bedriftens visjoner og verdier for å tiltrekke seg de rette kandidatene.

– Det er gull med søkere som identifiserer seg med verdigrunnlaget til bedriften, og det legger mange vekt på. Det handler ikke om lønn eller andre betingelser og goder – men at man identifisere seg verdimessig. Føle at jobben har mening, sier Ingebrigtsen.

– En god måte å få det til på er gjennom «employer branding». Det er den beste uttrykksformen å bruke hvis man leter etter kandidater som gjenspeiler måten virksomheten ønsker å fremstå på, legger han til.

Han forteller at enhver endring i en bedrifts ledelse vil tiltrekke seg oppmerksomhet og interesser fra både kunder og investorer. Da er annonsering og employer branding en fin måte å påvirke måten selskapet fremstår for omgivelsene. Og det er viktig å ha employer branding i bakhodet hele tiden – selv når du ikke er på utkikk etter nye mennesker.

– Det er aldri for sent å starte med employer branding – det viktigste er at du aldri slutter.

Annonsering er et fag

Når du kommer i gang med employer branding og annonsering, så anbefaler han at du viser det frem til et bredt publikum.

– Vi foretrekker å kombinere tradisjonelle flater og nye arenaer. Det er viktig å være tilstede på så mange områder som mulig. Medie- og informasjonskonsumet har blitt så fragmentert. Det er slutt på den tiden at man når alle i en kanal, uansett hvor godt innholdet ditt er.

Han forteller at i dagens jobbmarked forventer folk å få tak i mye informasjon om arbeidsgiveren, som skal være enkelt å søke opp. Godt innhold skal pirre nysgjerrigheten hos søkerne, gi god informasjon og ikke minst sørge for inspirasjon.

– Annonsering er et fag og ikke tilfeldig synsing. Derfor er det er viktig å ha en profesjonell tilnærming på måten man ønsker å fremstå på. De beste resultatene får man gjennom samarbeid med oppdragsgiver, rekrutteringsbyrå og OPP, sier Ingebrigtsen avslutningsvis.

OPPs annonseavdeling har lang erfaring med annonserte rekrutteringsprosesser og employer branding. Vi kan hjelpe deg med kommunikasjonen av ditt omdømme ovenfor potensielle kandidater og øke tilfanget av motiverte og kvalifiserte søkere. Du kan lese mer om våre annonseprodukter her, eller du kan kontakte oss via e-post.

Her finner du flere artikler relatert til employer branding, stillingsannonser, utlysningstekst og annonseutforming.

INNHOLDET ER PRODUSERT AV OPPs ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post


KATEGORIER OG MERKELAPPER: